Vzděláváním pedagogických pracovníků k prevenci stereotypů v globálním rozvojovém vzdělávání
Projekt je volným pokračováním úspěšného projektu La Ngonpo. Jeho cílem je posilování kompetencí a znalostí pedagogů v oblasti témat globálního rozvojového a interkulturního vzdělávání a podpora začleňování těchto témat do výuky.
Klíčová slova: globální rozvojové vzdělávání, stereotypy, další vzdělávání učitelů
Realizace projektu: leden 2015 – prosinec 2017
Donoři: Česká rozvojová agentura (2015, 2016, 2017), Magistrát Hlavního města Prahy (2015, 2016, 2017)
Webové stránky projektu: www.la-ngonpo.org
Koordinátorky projektu: Kateřina Sequensová, Anna Hubáčková, global.edu@mkc.cz
V rámci prvního roku projektu proběhlo výzkumné šetření na českých základních a středních školách ve spolupráci s Centrem občanského vzdělávání. Výstupem tohoto šetření byla Výzkumná zpráva: Stereotypy ve výuce témat globálního rozvojového vzdělávání. Na základě výsledků šetření byl připraven obsah a metodologie dvoudenního semináře pro pedagogické pracovníky Jak na ně aneb Práce se stereotypy ve výuce. Seminář reflektuje roli učitele ve třídě při práci s aktuálními tématy, zamýšlí se nad tím, co je stereotyp a nabízí možnosti jak reagovat na stereotypní výroky žáků. Učitelé mají možnost uvědomit si, z jakých hodnot při své práci vychází, jestli se liší od hodnot, které uznávají mimo roli učitele, a jak je možné s nimi dále pracovat. Seminář byl ve druhém roce projektu upraven do finální formy pod názvem „Jak na ně?! aneb Práce se stereotypy ve výuce celospolečenských témat“. V této formě získal akreditaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.V rámci projektu probíhá pořádání semináře pro učitele s názvem Stop nenávistným projevům a Stereotýpek v nás: Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci.
Součástí projektu je mimo jiné podpora učitelů při práci s metodikou La Ngonpo. Ve spolupráci s knihovnami probíhají v rámci projektu také veřejné debaty týkajících se globálních témat (prolínají se s projektem Lidová škola migrace) a školení pro knihovníky. V neposlední řadě je součástí projektu i možnost zapojení se do projektu Světová škola.
Výzkumná zpráva: Stereotypy ve výuce témat globálního rozvojového vzdělávání
Autoři: Hrubeš, M., Vávrová, T.
Centrum občanského vzdělávání, MKC Praha, 2015
Jaké jsou nejčastější stereotypy, které se ve výuce GRV reprodukují? V jakých situacích se stereotypy ve výuce GRV objevují? Jak se tyto stereotypy ve výuce reprodukují? Zpráva z výzkumného šetření, které probíhalo na českých základních školách a gymnáziích na jaře roku 2015. Cílem šetření bylo dozvědět se více o stereotypech ve výuce témat GRV.
Projekt byl podpořen z prostředků Magistrátu hlavního města Prahy, České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.